Att ansöka
– Förutsatt att ansökningsperioden är öppen och aktiv; klicka dig in på den utbildning som du är intresserad av på SKYs.se och klicka sedan på ”Ansök NU!”, välj utbildningsort och sedan hamnar du på yh-antaging.se
– Registrera ett konto eller logga in.
– Välj vilken eller vilka utbildningar du vill söka till samt på vilken ort.
– Ladda upp dina gymnasiebetyg samt övriga dokument som kan behövas för att visa att du är behörig.
– Skicka in din ansökan.
Vi kontaktar dig sedan om du eventuellt behöver komplettera din ansökan.
Betyg
Ladda upp en kopia på originaldokument som gäller, de ska vara underskrivna och antingen inskannade eller fotograferade i duglig kvalitet (betygsdokument från antagning.se godtas inte).
Om du inte har tillgång till dina betygsdokument så kan du kontakta skolan du läste på. Du kan även hämta en kopia av dina betyg från stadsarkivet.
Arbetslivsintyg
Om du vill åberopa reell kompetens är det viktigt att tänka på att ett anställningsbevis inte räcker utan det som ska intygas är
– anställningens start- och slutdatum
– omfattning (heltid, deltid etc.)
– befattning och arbetsuppgifter.
Intyget ska även signeras av arbetsgivaren.
Utländska betyg
Om du har utländska betyg och vill söka en av våra utbildningar behöver du först få dina betyg översatta till svenska. Detta tar oftast tre månader och görs av UHR (Universitets- och Högskolerådet).
Att bli antagen
Urval
Vid behov, om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser för utbildningen, kommer ett urval att göras bland samtliga behöriga sökanden genom ett särskilt prov. Det särskilda provet är till för att säkerställa att den sökande har förutsättningar, kunskaper och färdigheter att klara av utbildningen samt att urvalet blir rättssäkert och rättvist. Det särskilda provet bedömer logisk förmåga och språklig förståelse, språklig förmåga samt problemlösningsförmåga.
Antagning
Antagningsbesked kommer under sommaren, någon gång efter midsommar. Du kommer då att få information om att du måste svara JA eller NEJ till din plats inom en viss tid för att få behålla den. Detta för att de som står som reserver ska kunna få sitt antagningsbesked i rimlig tid före utbildningsstart. Vi kommunicerar via mail eller SMS så se till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade och korrekta (titta också någon extra gång i skräpposten, ibland fastnar vissa mail där).